BOEKEN

 Info Flatbook

Titel: Joachim Kniepstof
Tekeningen: 343 in zwart/wit
Pagina’s: 122
Afmetingen: 340 x 240 x 50 mm
Gewicht: 3,2 kilogram
Oplage: 111 genummerde exemplaren
Boekbinding: Flatbook (selfcover) in hoes
Auteur: Frapor (Frank Porcelijn)
Uitgever: Frapor, Amsterdam
Drukker: Pantheon, Velsen-Noord
Jaar: 2019
Publicatie: JCK Magazine, januari – mei 2021

Verkoopprijs: € 150
Verzendkosten (aangetekend): € 8,95
Bestellen: frank.porcelijn@gmail.com

Digitaal inkijkexemplaar: klik hier

Info Paperback

Titel: Joachim Kniepstof
Tekeningen: 401 in zwart/wit
Pagina’s: 136
Afmetingen: 275 x 210 x 10 mm
Gewicht: 500 gram
Auteur: Frapor (Frank Porcelijn)
Uitgever: Frapor, Amsterdam
Drukker: Printing On Demand, gefaciliteerd door WebEdu, Leiden
Jaar: 2022
ISBN: 978-90-832282-4-2
Verkoopprijs: € 29,99
Verzendkosten: € 4,95

Het ontstaan van het boek

Het is 1967, ik ben twintig en zit op de kunstacademie. Opdracht voor de eerste zeefdrukles: ontwerp een opvallend affiche met een verrassende slogan. Ik teken een wijngaardslak zo groot als een paard met bovenop zijn schelp een jonge ruiter. Hij draagt een wonderlijke, breedgerande hoed, houdt met één hand de teugels vast en zwaait enthousiast naar ons met de andere. Het is de held van een denkbeeldige reeks stripverhalen: Joachim Kniepstof. 

Dit is de enige zeefdruk die ik in mijn leven maakte en striptekenaar ben ik nooit geworden. Maar het verlangen ooit een beeldverhaal te tekenen over Joachim Kniepstof is gebleven.

Een halve eeuw later is het zover, de tijd is er nu rijp voor. Ik zit aan de tekentafel in mijn atelier met een potlood in mijn hand en vóór me een leeg vel papier. Dit keer stel ik mijzélf een opdracht: teken de dromen van je held Joachim Kniepstof in stripvorm, en maak er een boek van. Gebruik geen kleur, alleen zwart en wit. Werk zonder script of draaiboek en bedenk geen verhalen. Het zijn geen vertellingen maar dromen, en die verlopen niet volgens een vooropgezet plan. Houd je ook niet bezig met betekenis of mogelijke verklaringen. Laat tekst achterwege, bedien je alleen van beeldtaal. En neem de tijd, reken minstens op twee en een half jaar werk aan dit experimenteel tekenproject. 

Eenmaal begonnen, blijkt al snel dat die Joachim Kniepstof eerder leidmotief dan protagonist wordt: hij is een ongrijpbaar wezen dat verschijnt en verdwijnt en steeds van uiterlijk verandert. Alleen aan zijn karakteristieke hoed blijft hij herkenbaar. Andere wezens eisen hun plaats op in de tekeningen.

De beelden verdringen zich in mijn hoofd. Het lijkt alsof ze niet ontspruiten uit mijn fantasie, maar voortkomen uit een verborgen werkelijkheid waar ze altijd al bestonden. Ik worstel om ze op papier te krijgen, werk uit, stileer, vereenvoudig. Tot mijn verrassing herken ik archetypen, symbolen en voorstellingen die ook in mijn andere werk voorkomen: eieren, slangen, monsters en fabeldieren, de vogel Feniks, de toren van Babel, ladders, vulkanen, luchtballonnen… Ook het gegeven van de Shoah, sluipt de tekeningen binnen. De associatieve beelden die al tekenend ontstaan volgen een eigen logica: verloop en ontwikkeling blijven onvoorspelbaar. Net als in mijn eigen dromen is de onderlinge samenhang van de gebeurtenissen niet of nauwelijks in woorden te vatten. Toch heb ik de indruk dat er een rode draad door al deze droombeeld-sequenties loopt: ooit had ik het idee een min of meer traditioneel stripverhaal te maken met Joachim Kniepstof als hoofdfiguur. Een held die avonturen zou beleven, een soort Kuifje, vergezeld door een trouwe viervoeter of een boezemvriend zoals Kapitein Haddock. Maar toen ik besloot mijn strip te gaan tekenen concentreerde ik mij op de verbeelding van Kniepstofs dromen. Het lijkt nu alsof de oorspronkelijke wens in al die dromen levend is gebleven. Elke keer lijkt Joachim zich te ontwikkelen tot een echte stripachtige avonturier maar steeds bepaalt het lot anders en nemen de gebeurtenissen een andere wending. 

(wordt vervolgd)

Om het filmpje te zien dat is gemaakt n.a.v. episode 6 uit het boek: klik hier

Er is een ander kort filmpje dat toont hoe deze bladzijden zijn getekend 

TERUG